Қазақстан Республикасындағы конституциялық заңдылықтың жай-күйі туралы

Қазақстан Республикасы Конституциялық Сотының 2025 жылғы 26 маусымдағы КСЖ–3 жолдауы

      Қазақстан Республикасы Конституциялық Сотының Қазақстан Республикасындағы конституциялық заңдылықтың жай-күйі туралы осы жолдауы Қазақстан Республикасы Конституциясының 53-бабының 6) тармақшасын іске асыру мақсатында дайындалды.

      2025 жылғы Жолдау адамға бағдарланған қағидаттар басымдығын көрсететін, осы жылы атап өтілетін: Конституцияның 30 жылдығы, Қазақстан халқы Ассамблеясының 30 жылдығы, Ұлы Отан соғысындағы Жеңістің 80 жылдығы, биылғы жылды Жұмысшы мамандықтары жылы деп жариялау секілді бірнеше маңызды тарихи және қоғамдық маңызы бар оқиғалармен ерекше өзекті болып табылады.

      1995 жылғы 30 тамыздағы республикалық референдумда қабылданған Негізгі Заң адам және оның өмірі, құқықтары мен бостандықтары Қазақстан Республикасының ең қымбат қазынасы болып табылатынын бекітіп берді. Жыл сайын атап өтілетін Жеңіс күні бізге бейбітшілік пен адам өмірінің құндылығын еске салып отырады. Қазақстан халқы Ассамблеясының қызметі бірлікті, теңдік пен кемсітпеуді сақтаудың, елімізде этномәдени әртүрліліктің болуының маңыздылығына қоғам назарын аударып келеді. Жүмысшы мамандығын атқарып жүрген адамдарға құрмет көрсету қоғамда еңбексүйгіштік пен кәсіпқойлық идеяларының орнықты даму мәселелерінде басым болып табылатынын растайды.

      Адамға бағдарланған тәсіл адам құқықтарының мемлекеттік саясатта басым екенін бекітеді. Конституциялық заңдылық Конституция үстемдігін қамтамасыз етеді және осы құқықтардың практикада іске асырылуына кепілдік береді.

      Бұлардың арасында тікелей байланыс бар: Конституцияны сақтамай, адамға бағдарланған қағидаттарды толыққанды жүзеге асыру мүмкін емес.

      Қазіргі сын-қатерлер жағдайында, әлеуметтік, технологиялық, геосаяси жағдайларда конституциялық нормалардың сақталуына күшейтілген бақылаудың қажеттігі артып келеді. Конституциялық заңдылық - бұл құқықтар ғана емес, сонымен бірге міндеттер. Бұлардың арасында: басқалардың құқықтары мен бостандықтарын құрметтеу, жария тәртіпті сақтау. Конституциялық нормалар - жеке бас бостандығы мен қоғамдық игіліктің құқықтық тепе-теңдігін, ал мемлекеттік билік үшін тежемелік әрі тепе-теңдік және жауапты өзара іс-қимыл жасау жүйесін көрсетеді. Әрбір құқықтың артында міндеті түр: мемлекет тарапынан - қамтамасыз ету, жеке адам тарапынан - сақтау. Әрбір қағидаттың артында жауапкершілік бар: институционалдық, құқық шығарушылық, басқарушылық. Осылайша, Конституция үстемдігі, әділдік және есеп беру қағидаттарын бекітуге арналған бағдарлар Мемлекет басшысы белгілеп берген "Заң және Тәртіп" формуласының мазмұнын құрайды, оған сәйкес заң қатынастарды реттеудің құқықтық тетігі ғана емес, сонымен қатар теріс пайдаланудан және құқық бұзушылықтардан қорғау туралы да болып табылады.

      Азаматтардың өтініштері - конституциялық заңдылық жай-күйінің индикаторы

      Конституциялық Сот өз қызметіне кіріскеннен бері 10,5 мыңнан астам өтініш келіп түсті, олардың үштен бір бөлігі 2024 жылға тиесілі. Азаматтардың барлық өтініш субъектілерінің басым көпшілігін қурауы жалғасып келеді.

      Азаматтардан келіп түскен өтініштердің басым бөлігі Қылмыстық, Қылмыстық-процестік, Қылмыстық-атқару, Әкімшілік рәсімдік-процестік, Салық, Азаматтық, Азаматтық процестік, Жер және Әлеуметтік кодекстердің нормаларына қатысты болды.

      Заңнаманы жетілдіру бойынша ұсыныстармен және оның жекелеген ережелерінің мәнін түсіндіруге өтініш білдірген азаматтардың саны едәуір өсті. Егер ұсыныстар азаматтардың заңдар сапасына қызығушылығын көрсетсе және құқық қолдану практикасын ескере отырып, оларды талқылауға қатысу ниетін білдірсе, онда түсіндіру туралы сұрау салулар құқықтық айқындылық пен анықтықты, заңнама нормаларын біркелкі түсінуді қамтамасыз өту мақсатында заң шығару және құқық түсіндіру қызметін күшейту қажеттігін растайды.

      Осыған байланысты Әділет министрлігінің үйлестіруші орган ретінде "Ашық НҚА" электрондық порталын жаңғырту кезінде және жасанды интеллектіні пайдалана отырып, цифрлық құралдар мен мүмкіндіктерді қолдануды кеңейтуге бағдарланған виртуалды заң консультацияларын ұйымдастыру бөлігінде құқықтық ақпараттық қызмет жобасы шеңберінде ескеру үшін осы екі санат бойынша азаматтардың алаңдаушылығын туғызатын мәселелер мен ұсыныстарға талдау жүргізуі орынды болады.

Заң шығару - конституциялық заңдылықты қамтамасыз етудің шарты

      Конституциялық Сот өз өкілеттігін жүзеге асыру кезінде дербес және тәуелсіз, биліктің үш тармағының ешқайсысына кірмейді, Конституцияны және "Қазақстан Республикасының Конституциялық Соты туралы" Конституциялық заңды басшылыққа алады. Мұндай құқықтық модель биліктің бөліну қағидатын көрсетеді және конституциялық бақылауды жүзеге асырудың объективтілігі мен бейтараптылығының кепілі болып табылады.

      Құқық қолдану практикасында конституциялық заңдылықты қамтамасыз ету Конституциялық Сот шешімдерін іске асыру арқылы өзге де мемлекеттік органдар мен соттарға жүктеледі.

      Конституциялық Соттың нормативтік қаулыларын орындау міндеттілігі олардың Қазақстан Республикасының құқық дереккөздері жүйесіндегі ерекше мәртебесімен айқындалады. Қазақстан Республикасы Парламентінің, Үкіметінің, соттарының және құқық қорғау органдарының Конституциялық Сот қабылдаған шешімдерге құқықтық актілердің конституциялық емес деп танылған нормаларын қайта қарау, нормативтік құқықтық актілерге өзгерістер енгізу және анықталған олқылықтарды жою арқылы жедел ден қоюы Конституция үстемдігін қамтамасыз етуде және адам құқықтарын қорғау жүйесін нығайтуда шешуші рөл атқарады.

      Конституциялық Сот өз қызметін бастағалы бері конституциялық іс жүргізу нәтижелері бойынша барлығы 71 қорытынды шешім қабылдады, олардың 14-і бойынша қазіргі уақытта мемлекеттік органдар заңнамалық ұсыныстар мен құқық қолдану практикасы бойынша ұсыныстар әзірлеу жұмысын жүргізіп жатыр.

      33 нормативтік қаулы қаралған нормаларды жетілдіру бойынша одан әрі шаралар қабылдау не Конституциялық Сот берген түсіндірмеге сәйкес құқық қолдану практикасында орындалуын қамтамасыз ету арқылы іске асырылды (2023 жылғы 10 қаңтардағы № 2, 2023 жылғы 22 ақпандағы № 3, 2023 жылғы 6 наурыздағы № 4, 2023 жылғы 27 наурыздағы № 5, 2023 жылғы 27 наурыздағы № 6, 2023 жылғы 8 сәуірдегі № 7, 2023 жылғы 21 сәуірдегі № 10, 2023 жылғы 21 сәуірдегі № 11, 2023 жылғы 28 сәуірдегі № 12-НҚ, 2023 жылғы 16 мамырдағы № 13-НҚ, 2023 жылғы 22 мамырдағы № 16-НҚ, 2023 жылғы 22 мамырдағы № 17-НҚ, 2023 жылғы 1 маусымдағы № 18-НҚ, 2023 жылғы 11 шілдедегі № 20-НҚ, 2023 жылғы 14 шілдедегі № 21-НҚ, 2023 жылғы 14 шілдедегі № 22-НҚ, 2023 жылғы 14 шілдедегі № 23-НҚ, 2023 жылғы 17 тамыздағы № 25-НҚ, 2023 жылғы 31 тамыздағы № 27-НҚ, 2023 жылғы 20 қыркүйектегі № 28-НҚ, 2023 жылғы 6 қазандағы № 33-НҚ, 2023 жылғы 27 қазандағы № 34-НҚ, 2023 жылғы 16 қарашадағы № 35-НҚ, 2023 жылғы 6 желтоқсандағы № 36-НҚ, 2023 жылғы 26 желтоқсандағы № 38-НҚ, 2023 жылғы 26 желтоқсандағы № 39-НҚ, 2024 жылғы 24 желтоқсандағы № 56-НҚ, 2024 жылғы 24 желтоқсандағы № 58-НҚ, 2024 жылғы 27 желтоқсандағы № 59-НҚ, 2025 жылғы 20 қаңтардағы № 61 -НҚ, 2025 жылғы 24 қаңтардағы № 62-НҚ, 2025 жылғы 26 ақпандағы № 67-НҚ, 2025 жылғы 23 сәуірдегі № 71-НҚ нормативтік қаулылар).

      Конституциялық бақылау нәтижелері бойынша 2024 жыл - 2025 жылғы маусым аралығында 33 нормативтік қаулы қабылданды, оның ішінде Бас Прокурордың тұрғын үйден айыру және сотқа дейінгі тергеп-тексеру шеңберінде тергеу әрекеттері мен қылмыстық-процестік мәжбүрлеу шараларын санкциялау мәселелері бойынша прокуратура функцияларына қатысты Конституцияның жекелөген ережелері жөніндегі екі өтініші бойынша Конституция нормаларына ресми түсіндірме берілді.

      Конституциялық Соттың қорытынды шешімдері норма шығару процесіне қатысушыларды оларды орындау шараларын таңдауда шектемейтінін атап өту керек. Шешімдердегі тұжырымдамалық сипатғағы құқықтық ұстанымдар тиісті органдарға мәселелерді дербес пысықтауға және анықталған проблемаларды өз құзыреті шегінде кешенді шешуге түрткі болады. Бүл Конституциялық Соттың түпкілікті түйінді тұжырымдау кезінде іс жүргізуге қабылданған өтініш шегінен шығуға құқылы еместігіне байланысты, сонымен қатар ол Үкімет пен мүдделі мемлекеттік органдардың назар аударуын талап ететін құқықтық ұстанымдар беруге құқылы.

      Конституциялық Соттың қорытынды шешімдері уақтылы орындалмаған немесе формальды түрде орындалған жағдайда құқықтық екіұштылықтың және мөлшерлес болмаудың сақталу қаупі туындауы мүмкін, бұлар, әдетте, азаматтар мен қоғамның заңға деген сенімін азайтуға және конституциялық заңдылық негіздерін нашарлатуға алып келеді.

      Конституциялық Соттың қорытынды шешімдеріне сәйкес:

      жеке тұлғалардан сот актілерін кассациялық тәртіппен қайта қарау туралы өтінішхаттары бойынша алынатын мемлекеттік баж мөлшері оңтайландырылды және мемлекеттік бажды кейінге қалдырып төлеуге қолжетімділік енгізілді (2023 жылғы 22 ақпандағы № 3 нормативтік қаулы);

      Үкімет, орталық және жергілікті атқарушы органдар арасындағы деңгейлердің, мақсаттардың, міндеттердің және мемлекеттік саясат саласындағы өкілеттіктердің аражігі ажыратылды; министрліктердің тиісті салаларда мемлекеттік саясатты қалыптастыруы туралы норма бекітілді (2023 жылғы 8 сәуірдегі № 7 нормативтік қаулы);

      судьяларды тәртіптік жауаптылыққа тарту негіздері, оның ішінде "сот істерін қараған кезде заңдылықты өрескел бұзу" ұғымы нақтыланды (2023 жылғы 6 желтоқсандағы № 36-НҚ нормативтік қаулы);

      судьяларға қатысты тәртіптік істерді қарау рәсімдеріне өкілдердің қатысу мүмкіндігі енгізілді (2023жылғы 21 сәуірдегі № 10 нормативтік қаулы);

      әкімшілік сот ісін жүргізуде апелляциялық шағым мен прокурордың өтінішхатын беру мерзімдерін - сот шешімі түпкілікті нысанда шығарылған күннен бастап есептеу тәртібі нақтыланды (2023 жылғы 6 қазандағы № 33-НҚ нормативтік қаулы);

      көлік құралын масаң күйде басқарғаны үшін әкімшілік жауаптылыққа тартылған, оны басқаруға құқығы жоқ адамдар емтихан тапсыруға жеті жыл бойы жіберілмейді деп белгіленді (2023 жылғы 27 қазандағы № 34-НҚ нормативтік қаулы);

      кассациялық сатыда сот арқылы қорғалу құқығының кепілдіктері күшейтілді: шағымдарды алдын ала қарау рәсімінің күші жойылды, қылмыстық іс материалдарын талап етіп алдыру міндеті бекітілді, іс-әрекеттің саралануына және өзге де өлшемшарттарға қарамастан процестің барлық қатысушыларының кассациялық қайта қарауға тең қол жеткізуі қамтамасыз етілді (2023 жылғы 16 мамырдағы № 13-НҚ, 2023 жылғы 14 шілдедегі № 21-НҚ нормативтік қаулылар);

      бұрын өздері тартылған жауаптылық түрлері мен салдары ескеріле отырып, мемлекеттік және құқық қорғау қызметіне кандидаттарға қойылатын талаптар нақтыланды (2023 жылғы 6 наурыздағы № 4, 2023 жылғы 14 шілдедегі № 22-НҚ, 2023 жылғы 31 тамыздағы № 27-НҚ, 2023 жылғы 26 желтоқсандағы № 38-НҚ нормативтік қаулылар);

      әкімшілік құқық бұзушылық туралы істерді жаңадан ашылған мән-жайлар бойынша қысқартылған іс жүргізу тәртібімен қайта қарау мүмкіндігі кеңейтіле отырып, сот арқылы қорғалу құқығының кепілдіктері күшейтіледі (2023 жылғы 28 сәуірдегі № 12-НҚ нормативтік қаулы);

      отбасы мүшелерімен әлеуметтік байланыстарды сақтап тұру бөлігінде өмір бойына бас бостандығынан айыруға сотталғандарға қатысты кемсітушілік алып тасталды (2023 жылғы 27 наурыздағы № 6 нормативтік қаулы);

      бала асырап алуға кандидатқа қойылатын талап отбасын, ана мен әкені және баланы қорғау туралы конституциялық кепілдіктерге сәйкес нақтыланды (2023 жылғы 1 маусымдағы № 18-НҚ нормативтік қаулы);

      "пара беруге арандату" ұғымы нақтыланды (2023 жылғы 16 қарашадағы № 35-НҚ нормативтік қаулы);

      бір борышкерге қатысты бірнеше атқарушылық іс жүргізу жағдайында кәмелетке толмаған балаларды күтіп-бағуға алимент өндіріп алу шарттары нақтыланды (2024 жылғы 24 желтоқсандағы № 58-НҚ нормативтік қаулы);

      біркелкілік құқық қолдану практикасын қамтамасыз ету мақсатында жергілікті атқарушы органның бейбіт жиналыстар өткізу туралы хабарламаларға заңда белгіленген ден қою алгоритміне Конституцияға сәйкес түсіндірме берілді (2025 жылғы 20 қаңтардағы № 61-НҚ нормативтік қаулы);

      әскери қызметшілердің ақшалай ризығына қатысты ведомстволық қағидалардағы конституциялық емес деп танылған нормалардың күші жойылды (2025 жылғы 24 қаңтардағы № 62-НҚ нормативтік қаулы);

      сотталғандарды шартты түрде мерзімінен бұрын босату туралы істерді соттардың қарау практикасына қатысты заңға тәуелді деңгейдегі актілердің конституциялық емес деп танылған нормаларының күші жойылды (2024 жылғы 9 қазандағы № 53-НҚ нормативтік қаулы);

      жазаны өтеудің қатаң жағдайларында және тәртіптік изоляторда ұсталған кезеңде білікті заң көмегін және медициналық көмек алуға қол жеткізу мақсатында сотталушының телефон арқылы сөйлесу құқығы бөлігінде Қылмыстық-атқару кодексінің нормаларына түсіндірме берілді (2024 жылғы 27 желтоқсандағы № 60-НҚ нормативтік қаулы);

      қай аумақтың соттылығына жататынын айқындау тәсілдері, оның ішінде ұзаққа созылған (жалғасатын) қылмыстар жасалған жағдайдағы тәсілдер (2024 жылғы 9 қазандағы № 52-НҚ нормативтік қаулы) нақтыланды;

      кәсіпкерлік пен ұйымдасқан қылмысты саралаудың құқықтық тәсілдері тұжырымдалды (2025 жылғы 25 маусымдағы № 72-НҚ нормативтік қаулы) және тағы басқалар.

      Конституциялық Соттың жекелеген нормативтік қаулыларын орындау мақсатында бірқатар заңнамалық ұсыныс жаңа редакциядағы Салық кодексі және "Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне Қазақстан Республикасының қылмыстық заңнамасын оңтайландыру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы" Заң шеңберінде қаралды (2023 жылғы 11 сәуірдегі № 9, 2023 жылғы 18 мамырдағы № 14-НҚ, 2023 жылғы 22 мамырдағы № 15-НҚ, 2023 жылғы 20 шілдедегі № 24-НҚ, 2023 жылғы 25 қыркүйектегі № 29-НҚ, 2023 жылғы 3 қазандағы № 31-НҚ, 2023 жылғы 6 желтоқсандағы № 37-НҚ, 2024 жылғы 11 шілдедегі № 48-НҚ, 2024 жылғы 26 шілдедегі № 50-НҚ нормативтік қаулылар);

      Қазіргі уақытта конституциялық бақылау органының қорытынды шешімдерін орындау жөніндегі ұсыныстарды Парламент мынадай заң жобалары шеңберінде қарап жатыр:

      "Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне оларды Қазақстан Республикасы Конституциясының нормаларына сәйкес келтіру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы" (2023 жылғы 13 маусымдағы № 19-НҚ нормативтік қаулы);

      "Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы" (2023 жылғы 31 тамыздағы № 26-НҚ нормативтік қаулы);

      "Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне әкімшілік әділет саласын жетілдіру және кеңейту мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы" (2023 жылғы 6 қазандағы № 32-НҚ, 2024 жылғы 10 қаңтардағы № 40-НҚ, 2024 жылғы 19 сәуірдегі № 41-НҚ, 2024 жылғы 28 маусымдағы № 46-НҚ, 2024 жылғы 13 қыркүйектегі № 51-НҚ, 2024 жылғы 4 желтоқсандағы № 55-НҚ нормативтік қаулылар);

      "Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне процестік заңнаманы, адвокаттық қызметті және заң көмегін көрсетуді жетілдіру, дауларды соттан тыс және сотқа дейінгі шешу мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы" (2024 жылғы 24 сәуірдегі № 42-НҚ, 2024 жылғы 4 мамырдағы № 43-НҚ, 2024 жылғы 16 мамырдағы № 44-НҚ, 2024 жылғы 29 мамырдағы № 45-НҚ, 2024 жылғы 5 шілдедегі № 47-НҚ, 2024 жылғы 9 қазандағы № 52-НҚ, 2024 жылғы 9 қазандағы № 53-НҚ нормативтік қаулылар).

      Конституциялық Соттың сегіз нормативтік қаулыда баяндалған құқықтық ұстанымдарының едәуір бөлігі (2023 жылғы 11 сәуірдегі № 9, 2023 жылғы 18 мамырдағы № 14-НҚ, 2023 жылғы 22 мамырдағы № 15-НҚ, 2023 жылғы 20 шілдедегі № 24-НҚ, 2023 жылғы 25 қыркүйектегі № 29-НҚ, 2023 жылғы 3 қазандағы № 31-НҚ, 2023 жылғы 6 желтоқсандағы № 37-НҚ, 2024 жылғы 11 шілдедегі № 48-НҚ нормативтік қаулылар) бүгінгі таңда "Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне Қазақстан Республикасының қылмыстық заңнамасын оңтайландыру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы" бір кешенді Заң шеңберінде іске асырылды, бұл қылмыстық-құқықтық және қылмыстық-процестік нормаларды Конституциялық Сот актілерінде бекітілген конституциялық стандарттарға сәйкес келтіру бойынша Парламенттің, Үкіметтің және мүдделі мемлекеттік органдардың тоғысқан көзқарасын растайды.

      Прокуратураның қылмыстық процеске қатысушылардың құқықтары мен заңды мүдделерін негізсіз шектеуден немесе олардың құқықтарының бұзылуынан қорғауға жоғары қадағалауды жүзеге асыру жөніндегі функцияларына қатысты түзетулерді депутаттар "Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне процестік заңнаманы, адвокаттық қызметті және заң көмегін көрсетуді жетілдіру, дауларды соттан тыс және сотқа дейінгі шешу мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы" заң жобасы шеңберінде талқылауда.

      Конституциялық заңдылықтың сақталуына бағытталған қорытынды шешімдерді орындаудың дәйекті әрі тиімді процесін қамтамасыз ету қажеттігін ескере отырып, Парламент Мәжілісі "Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне нормашығармашылықты жетілдіру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы" заң жобасын қарауына қабылдады. Оны ілгерілету конституциялық бақылау органының қорытынды шешімдерін орындау, құқықтар мен бостандықтарды қорғаудың конституциялық кепілдігін сақтау тетігін күшейтуге ықпал ететін болады.

      Қорытынды шешімдердің орындалуына прокурорлық қадағалау және сот бақылауы – конституциялық заңдылық кепілі

      Прокурорлық қадағалау және сот бақылауы заңдарды біркелкі қолдануды, азаматтардың құқықтары мен бостандықтарын қорғауды, сондай-ақ мемлекеттік органдардың қызметінде конституциялық нормалардың бұзылуын дер кезінде анықтауды және оларды жоюды қамтамасыз ете отырып, конституциялық заңдылықтың кепілдіктер жүйесінде маңызды рөл атқарады.

      Мысалы, Конституциялық Соттың қорытынды шешімдерінің призмасы арқылы аумақтық прокурорлар 20 мың қылмыстық істі (2024 жылы – 13 мың, 2025 жылдың өткен кезеңінде – 7 мың), 8,5 мыңнан астам азаматтық істі (2024 жылы – 3,5 мың, 2025 жылдың өткен кезеңінде – 5 мың) зерделеді.

      Батыс Қазақстан облысында бұрын лауазымынан заңсыз босатылған азамат жұмысқа қайта қабылданды. Сот істі қайта қараған кезде Конституциялық Соттың құқықтық ұстанымын ескерген (2023 жылғы 31 тамыздағы № 26-НҚ нормативтік қаулы).

      Солтүстік Қазақстан облысында медицина қызметкерлерін шақыру туралы өтінішін әкімшіліктің елемеуіне байланысты дене мүшесін зақымдау актісін жасаған сотталған адамды изоляторға жабу туралы қылмыстық-атқару жүйесі мекемесі бастығының 2024 жылы қабылдаған заңсыз қаулысы анықталды. Прокурорлық қадағалау актісі бойынша мекеме бастығы қаулысының күші жойылды, сотталған адам изолятордан шығарылды, кінәлі адамдар жауаптылыққа тартылды (2023 жылғы 6 желтоқсандағы № 37-НҚ нормативтік қаулы).

      Конституциялық Соттың ұстанымынан туындайтын тікелей тыйым салуға қарамастан, Ақмола облысында мүгедектігі бар адамнан мемлекеттік бажды өндіріп алу фактісі анықталды. Прокурордың наразылығы бойынша сот шешімінің күші жойылды (2024 жылғы 26 шілдедегі № 50-НҚ нормативтік қаулы).

      Жалпы юрисдикция соттарының конституциялық бақылау органының нормативтік қаулыларын ескере отырып, сот шешімдерін қайта қарауының басқа жағдайлары да орын алды.

      Сонымен қатар, осы шешімдерді біркелкі түсіну және қолдану мақсаттарында конституциялық бақылау органының оларды түсіндіру қызметінің тұжырымдамалық мәні бар. Мысалы, Бас Прокурордың атқарушылық іс жүргізу шеңберінде тұрғын үйге өндіріп алуды қолдануға санкцияның берілуіне қатысты өтініші бойынша Конституциялық Сот меншік мәселелері бойынша Конституция нормаларына ресми түсіндірме берді (2024 жылғы 19 сәуірдегі № 41-НҚ нормативтік қаулы). Конституцияның 25 және 26-баптарының ережелерін түсіндіре отырып, барлық даулы жағдайларда мүліктен айыру сот алдын ала қабылдаған шешім негізінде немесе мүлікті иеліктен шығарудың заңдылығына кейіннен сот бақылауы мүмкіндігімен заңда көзделген өзге де тәсілдермен жүргізілуі мүмкін. Конституцияға сәйкес адам тұрғын үйінен сот шешімімен ғана айырылуы мүмкін, сондықтан прокурордың тұрғын үйге мәжбүрлеп өндіріп алуды қолдану рәсімін санкциялауы сот шешімінің күшін жоймайды, оны алмастырмайды және оған тең келмейді деп көрсетіп өтті.

      Осылайша, отандық конституциялық бақылау тәжірибесі қолданыстағы заңнама нормаларының Конституцияға сәйкестігін қамтамасыз ету үшін құқық қолдану практикасының маңыздылығын растайды. Мұндай сәйкестікке баға беру нәтижелері бойынша конституциялық емес деп танылған норманың қолданылуын тек тоқтатып қоя салу жеткіліксіз. Конституциялық бақылау органының қорытынды актілерінің негізінде сот шешімдерін қайта қарау және прокурорлық ден қою шараларын қабылдау бойынша келтірілген жағдайлар оның сот немесе қадағалау функциясын жүзеге асырмайтынын, конституциялық қағидаттар мен кепілдіктерге қайшы келетін нормаларды қолдану практикасынан алып тастаудың құқықтық мүмкіндігін қамтамасыз ететінін тағы да дәлелдеп берді.

      Мемлекеттік органдар орындап жатқан қорытынды шешімдер

      Қазіргі уақытта Қазақстан Республикасының заңнамасын жетілдіру бойынша ұсыныстарды әзірлеу жөніндегі тапсырма тұрғысынан мемлекеттік органдар, жоғарыда атап өткендей, Конституциялық Соттың бірқатар нормативтік қаулысын орындауда (2023 жылғы 8 сәуірдегі № 8, 2023 жылғы 25 қыркүйектегі № 30-НҚ, 2024 жылғы 23 шілдедегі № 49-НҚ, 2024 жылғы 3 желтоқсандағы № 54-НҚ, 2024 жылғы 24 желтоқсандағы № 57-НҚ, 2024 жылғы 27 желтоқсандағы № 60-НҚ, 2025 жылғы 29 қаңтардағы № 63-НҚ, 2025 жылғы 30 қаңтардағы № 64-НҚ, 2025 жылғы 7 ақпандағы № 65-НҚ, 2025 жылғы 7 ақпандағы № 66-НҚ, 2025 жылғы 27 ақпандағы № 68-НҚ, 2025 жылғы 16 сәуірдегі № 69-НҚ, 2025 жылғы 16 сәуірдегі № 70-НҚ нормативтік қаулылар). Осыған байланысты заң шығарушыға заң жобалау қызметі шеңберінде Конституциялық Соттың нормативтік қаулыларындағы құқықтық ұстанымдарға, тұжырымдар мен ұсынымдарға назар аудару ұсынылады.

      Сот арқылы қорғалу және білікті заң көмегін алу құқығы

      2025 жылғы 29 қаңтардағы № 63-НҚ нормативтік қаулыда Қылмыстық-процестік кодекстің 645-бабы төртінші – алтыншы бөліктерінің ережелері Конституцияға сәйкес келеді деп танылды. Алайда Конституциялық Сот кесім шығарылғаннан кейін алқабиді ауыстыру және осыған байланысты алқабилер алқасының таратылуы сотталушының әділ сот талқылау құқығын, әсіресе, кесім ақтау кесімі болған жағдайда бұзуы мүмкін деп көрсетті.

      Кесім шығарылғаннан кейін алқабилер алқасының қызметіне кез келген араласу Конституцияның 77-бабының 2-тармағында белгіленген түпкілікті шешім мен құқықтық айқындылық қағидатын бұзады.

      Конституциялық Сот қылмыстық-процестік заңнаманы жетілдіру кезінде алқабилер алқасының таратылуына (мысалы, қосалқы алқабилер санын ұлғайту арқылы) жол бермеу мүмкіндігін көздеуді, сондай-ақ сот арқылы қорғалу құқығын іске асыру тетігін күшейту үшін анықталған құқықтық олқылықтарды жою мақсатында өзгерістер мен толықтырулар енгізуді ұсынды.

      2024 жылғы 27 желтоқсандағы № 60-НҚ нормативтік қаулысында Конституциялық Сот сотталған адамның тәртіптік изоляторда болған кезеңінде адвокаттан немесе медицина қызметкерінен консультация алу мақсатында телефон арқылы сөйлесу құқығына жол бермейтін Қылмыстық-атқару жүйесі мекемелерінің ішкі тәртіптеме қағидаларының нормасын Конституцияға сәйкес келмейді деп таныды. Ішкі істер министрлігіне осы норманың заң көмегін және медициналық көмек алу құқығының конституциялық кепілдігіне құқықтық сәйкессіздігін жою ұсынылды.

      Конституциялық Сот 2025 жылғы 7 ақпандағы № 65-НҚ нормативтік қаулысында Азаматтық кодекстің (Ерекше бөлім) құмар ойындарға қатысуға байланысты талаптар болған жағдайда сот арқылы қорғалуға жол бермейтін 914-бабы шарт міндеттемелерінің тазалығы және тараптардың тең болу қағидаттарын бұзады деп таныды. Осы баптың қолданыстағы тұжырымы осындай ойындарды ұйымдастырушылардың адал ниетсіз тәсіліне, ойыншылар алдындағы жауапкершіліктерінің болмауына жағдай жасап келді.

      Қай ұлтқа жататынын көрсету құқығы, баланы және баланың мүдделерін қорғау

      Конституциялық Соттың 2025 жылғы 16 сәуірдегі № 70-НҚ нормативтік қаулысына Неке (ерлі-зайыптылық) және отбасы туралы кодекстің 65-бабының баланың ұлтын ата-анасының ұлтымен айқындайтын ережелері негіз болды. Конституциялық Сот мұндай норма ата-анасы туралы мәліметтер жоқ жағдайларды (мысалы, жетімдер жағдайын), сондай-ақ өзге де өмірлік жағдайларды ескермейтінін атап өтіп, аталған бапты баланың ұлтын көрсетудің немесе өзгертудің баламалы тәсілдерін көздемейтін бөлігінде конституциялық емес деп таныды.

      2024 жылғы 23 шілдедегі № 49-НҚ нормативтік қаулысында Конституциялық Сот бала асырап алу кезінде бала асырап алушылардың балалы болуға мұқтаждығы немесе ниеті емес, баланың отбасы ортасында толыққанды даму мен тәрбиелену құқығы аса маңызды болып табылатынын атап өтті. Баланы толық отбасының асырап алуына басымдық берілуге тиіс, бұл ретте бала асырап алушылар мен асырап алынатын бала арасындағы бауыр басушылық пен психоэмоционалдық байланыс, қарым-қатынастырының ұзақтығы, туыстық байланыстары ескерілуге тиіс. Үкіметке бала асырап алу институтын құқықтық реттеуді жетілдіру туралы заң жобасын енгізу ұсынылды.

      Әлеуметтік қамсыздандыру құқығы және кемсітпеушілік

      2023 жылғы 25 қыркүйектегі № 30-НҚ нормативтік қаулысында Конституциялық Сот әлеуметтік жеңілдіктер беруді тоқтату туралы норманы Конституцияға сәйкес келеді деп таныды, алайда қазіргі ахуалды ескере отырып, белгілі бір санаттағы адамдарды әлеуметтік қорғау мәселелеріндегі тәсілдерді қайта қарауды ұсынды.

      Конституциялық Соттың 2025 жылғы 7 ақпандағы № 66-НҚ нормативтік қаулысында жас балаларына тікелей күтімді жүзеге асырған уақыты ата-анасының кез келгенінің еңбек өтілін есептеу кезінде ескерілуге тиіс деп белгіленді. Конституциялық Сот Әлеуметтік кодекстің 208-бабы 1-тармағының 8) тармақшасын ана мен әкенің ата-ана ретіндегі еңбегін тең тануды көздейтін түсіндірмеде Конституцияға сәйкес келеді деп таныды. Бұл отбасын, ана мен әкені қорғау қағидаттарына сәйкес келеді.

      Конституциялық Сот 2023 жылғы 8 сәуірдегі № 8 нормативтік қаулысында әлеуметтік заңнаманы одан әрі жетілдіру бойынша бірқатар ұсынымды белгілеп берді.

      Еңбек ету бостандығы құқығы және мемлекеттік қызметтегі жария мүдделер

      2024 жылғы 24 желтоқсандағы № 57-НҚ нормативтік қаулысында Конституциялық Сот мемлекеттік қызметке кіру мәселелері бойынша заңнамалық тәсілдерді нақтылауды ұсынды.

      Меншік және мұрагерлік құқығы

      Конституциялық Сот 2025 жылғы 30 қаңтардағы № 64-НҚ нормативтік қаулысында Жер кодексінің өсиет бойынша әмбебап құқықтық мирасқорлыққа жол бермейтін нормасын конституциялық емес деп таныды. Конституциялық Сот мұрагерлік – кепілдік берілген конституциялық құқық, ал заң бойынша және өсиет бойынша мұрагерлер арасындағы айырмашылық өз еркін білдіру бостандығы мен кемсітпеушілік қағидаттарын бұзады деп атап көрсетті.

      2025 жылғы 27 ақпандағы № 68-НҚ нормативтік қаулысында Конституциялық Сот сақтандырылған адам қайтыс болғаннан кейін сақтандыру сомасын алудың мүмкін еместігі туралы норманы Конституцияға сәйкес келеді тани отырып, Азаматтық және Әлеуметтік кодекстердің нормалары мен ережелері арасындағы құқықтық екіұштылықты жою қажеттігін көрсетіп өтті. БЗЖҚ-ға қаражат аудару мүмкіндігін қоса алғанда, сақтандырушы құқықтары мен міндеттерінің өтуін көздеу ұсынылды.

      Тең болу және кемсітпеушілік

      Конституциялық Сот 2024 жылғы 3 желтоқсандағы № 54-НҚ нормативтік қаулысында автомобильдерді уақытша әкелу туралы нормаларды қарап, елден тыс жерде тұрақты тұратын және жеке автокөліктің адал ниетті иесі болып табылатын Қазақстан азаматтарының құқықтарын шектеу тең болу қағидатына толықтай сәйкес келмейді деп таныды.

      2025 жылғы 16 сәуірдегі № 69-НҚ нормативтік қаулысында Конституциялық Сот жер учаскелерін жалдау конкурсын өткізу кезінде жергілікті тұрғындарға қосымша балл беру туралы норманы Конституцияға сәйкес келеді деп тани отырып, мұндай артықшылық ауыл шаруашылығын дамыту және жергілікті халықты қолдау міндетімен байланысты болғандықтан, басқа қатысушыларға қатысты кемсітушілік болып табылмайды деп атап өтті. Алайда шешімде заңға тәуелді акт ережелерінің Жер кодексі нормаларына сәйкестігін қамтамасыз ету мақсатында оларды нақтылау ұсынылды.

      Осы Жолдауда Конституциялық Соттың мемлекеттік органдарда орындалып жатқан қорытынды шешімдеріндегі негізгі құқықтық ұстанымдар, тұжырымдар мен ұсынымдар баяндалды, оларға заң шығару қызметін жоспарлау шеңберінде назар аударған жөн.

      Бұл тұрғыда Үкімет Регламентіне тиісті өзгерістерді енгізу конституциялық бақылау органының қорытынды шешімдерінің орындалуы үшін оң фактор болды, бұл заң шығарушы орган тарапынан да ден қоюдың ақылға қонымды мерзімдерінің белгіленуін көздейді.

      Бір жағынан, мемлекеттік органдар конституциялық іс жүргізуге байланыстырмай, қолданыстағы норманың анықталған құқықтық екіұштылығын проактивті түрде жоюға немесе осалдығының алдын алуға міндетті. Бұл, әсіресе, мемлекеттік басқару саласына цифрландыруды енгізуді және жасанды интеллектіні қолдануды қоса алғанда, жаһандық трансформациялар аясында өзекті болып отыр.

      Конституциялық бақылау органы шешімдерінің орындалуымен байланысты және Мәжілістің қарауындағы бірнеше заң жобасына енгізілген заңнамалық ұсыныстарды қараудың маңыздылығы да кем емес (2023 жылғы 13 маусымдағы № 19-НҚ, 2023 жылғы 31 тамыздағы № 26-НҚ, 2023 жылғы 6 қазандағы № 32-НҚ, 2024 жылғы 10 қаңтардағы № 40-НҚ, 2024 жылғы 19 сәуірдегі № 41-НҚ, 2024 жылғы 24 сәуірдегі № 42-НҚ, 2024 жылғы 4 мамырдағы № 43-НҚ, 2024 жылғы 16 мамырдағы № 44-НҚ, 2024 жылғы 29 мамырдағы № 45-НҚ, 2024 жылғы 28 маусымдағы № 46-НҚ, 2024 жылғы 5 шілдедегі № 47-НҚ, 2024 жылғы 13 қыркүйектегі № 51-НҚ, 2024 жылғы 9 қазандағы № 52-НҚ, 2024 жылғы 9 қазандағы № 53-НҚ, 2024 жылғы 4 желтоқсандағы № 55-НҚ нормативтік қаулылар).

      Нормативтік құқықтық актілердің конституциялық заңдылығын белгілеу тетігі істі қарау барысында нормативтік құқықтық актіні конституциялық емес деп тану мәселесін қоюға құқылы соттардың өкілеттігін де қамтиды.

      Мемлекеттік органдардың құқық түсіндіру жұмысы Конституциялық Соттың нормативтік қаулыларын қамтуға және тұрақты негізде жүргізілуге тиіс. Бұл қоғамда құқықтық мәдениетті қалыптастыруға, елімізде Конституцияға сәйкес заңдылық пен тәртіпті нығайтуға ықпал ететін болады.

      Қабылданған қорытынды шешімдердің негізінде Конституциялық Сот заң шығару күн тәртібі шеңберінде мынадай мәселелерді қарау мүмкін деп пайымдайды:

      1. Алқабилердің сот процесіне қатысуына, баланың ұлтын анықтауға және көрсетуге, бала асырап алудың құқықтық институтын жетілдіруге және алименттік міндеттемелерге қатысты құқықтық ұстанымдарды ескере отырып, Қылмыстық-процестік, Неке
(ерлі-зайыптылық) және отбасы туралы кодекстерге және олармен байланысты баcқа да заңнамалық актілерге өзгерістер енгізу туралы.

      2. Ойын бизнесін, сондай-ақ мұрагерлік пен сақтандыру мәселелерін реттеудегі құқықтық екіұштылықты жою мақсатында Азаматтық кодекске өзгерістер енгізу туралы.

      3. Әлеуметтік кодекске жұмыс істемейтін ата-ананың жас балаға тікелей күтім жасаған уақытын жасына байланысты зейнетақы төлемдерін тағайындау үшін еңбек өтілінде есепке алуды, сондай-ақ қазіргі ахуалды ескере отырып, белгілі бір санаттағы адамдарды әлеуметтік қорғау тәсілдерін қайта қарауды қамтамасыз ететін өзгерістер енгізу туралы.

      4. Сақтандыруға және зейнетақы жинақтарына қатысты ережелер бөлігінде азаматтық және әлеуметтік заңнама нормалары арасындағы құқықтық коллизияны жою туралы.

      5. Мемлекеттік қызмет туралы жаңа заң шеңберінде мемлекеттік қызметке кіру мәселелерінде өтелген немесе алынған соттылықтың құқықтық салдарын реттеу туралы.

      6. Қазақстан Республикасына көлік құралдарын уақытша әкелу тәртібіне, жеке және заңды тұлғалардың жер учаскелерін жалдау конкурстарына қатысу шарттарына, сондай-ақ қылмыстық-атқару жүйесіндегі тәртіптік изолятор режиміне қатысты мәселелерді құқықтық реттеу туралы.

      7. Парламенттің келесі сессиясы шеңберінде заң жобаларының тұжырымдамалық негіздемелерін қарау және заңнамалық мониторинг нәтижелерін талдау кезінде Конституциялық Соттың құқықтық ұстанымдарын есепке алу туралы.

      Осы тұрғыда Парламент Мәжілісінің бір топ депутаттары дайындаған норма шығару және құқық қолдану практикасын жетілдіруге, оның ішінде конституциялық бақылау органының қорытынды шешімдерін орындауға қатысты заңнамалық ұсыныстар топтамасы ерекше назар аударуды талап етеді.

      Осы айтылғандарды қорытындылай келе, нормативтік құқықтық актілердің сапасын арттырудың және нормалардың құқықтық айқындылығы, мөлшерлестігі мен болжамдылығы қағидаттарын сақтаудың принципті маңыздылығын атап өту керек. Бұлар сақталмаған жағдайда құқық қолдану практикасында бұзушылық тәуекелдері және соның салдарынан азаматтардың заңға деген сенімінің азаюы туындауы мүмкін.

      Заң мен тәртіпті сақтау қағидаты конституциялық заңдылықтың мәні болып табылатын, қоғам мен мемлекет өмірінің, жеке тұлғаны құрметтеудің тұжырымдамалық қағидаларына негізделген. Негізгі Заңды сақтау құқықтық тәртіп пен мәдениеттің басты өзегі болып қала береді. Біздің ортақ міндетіміз – тиімді конституциялық бақылау және заңнамалық ден қою арқылы мемлекеттік иммунитетті нығайту. Демек, конституциялық бақылау органының қорытынды шешімдері заңнамалық процестің және құқық қолдану практикасының міндетті элементіне айналуға тиіс.

      Қазақстан Республикасының
Конституциялық Соты

О состоянии конституционной законности в Республике Казахстан

Послание Конституционного Суда Республики Казахстан от 26 июня 2025 года № ПКС–3.

      Настоящее Послание Конституционного Суда Республики Казахстан о состоянии конституционной законности в Республике Казахстан подготовлено в целях реализации подпункта 6) статьи 53 Конституции Республики Казахстан.

      Особую актуальность Послания в 2025 году подчеркивают сразу несколько важнейших исторических и общественно значимых событий этого года, отражающих приоритет человекоцентричных принципов: 30-летие Конституции, 30-летие Ассамблеи народа Казахстана, 80-летие со дня Победы в Великой Отечественной войне, объявление настоящего года Годом рабочих профессий.

      Основной Закон, принятый на республиканском референдуме 30 августа 1995 года, закрепил, что человек, его жизнь, права и свободы являются высшими ценностями Республики Казахстан. Отмечаемый ежегодно День Победы напоминает нам о цене мира и человеческой жизни. Деятельность Ассамблеи народа Казахстана акцентирует внимание общества на важности сохранения единства, равенства и недискриминации, наличия в стране этнокультурного многообразия. Дань уважения к людям рабочей профессии подтверждает приоритетность в обществе идей трудолюбия и профессионализма как доминирующих в вопросах устойчивого развития.

      Человекоцентричный подход утверждает приоритет прав человека в государственной политике. Конституционная законность обеспечивает верховенство Конституции и гарантирует реализацию этих прав на практике.

      Между ними существует прямая связь: без соблюдения Конституции невозможно полноценное воплощение человекоцентричных принципов.

      В условиях современных вызовов, социальных, технологических, геополитических, возрастает необходимость усиленного контроля за соблюдением конституционных норм. Конституционная законность – это не только права, но и обязанности. Среди них: уважение прав и свобод других, соблюдение публичного порядка. Конституционные нормы отражают правовой баланс личной свободы и общественного блага, а для государственной власти – системы сдержек и противовесов и ответственного взаимодействия. За каждым правом стоит обязанность: государственная – обеспечить, личная – соблюдать. За каждым принципом стоит ответственность: институциональная, правотворческая, управленческая. Таким образом, ориентиры на утверждение принципов верховенства Конституции, справедливости и подотчетности составляют содержание обозначенной Главой государства формулы "Закон и Порядок", в соответствии с которой закон выступает не только как правовой механизм регулирования отношений, но и как средство защиты от злоупотреблений и правонарушений.

      Обращения граждан как индикатор состояния конституционной законности

      С начала деятельности Конституционный Суд получил более 10,5 тысячи обращений, из них почти третью часть – в 2024 году. Граждане продолжают оставаться превалирующим большинством из числа всех субъектов обращений.

      Наибольшее количество поступивших обращений граждан касалось норм Уголовного, Уголовно-процессуального, Уголовно-исполнительного, Административного процедурно-процессуального, Налогового, Гражданского, Гражданского процессуального, Земельного и Социального кодексов.

      Заметно увеличилось число обратившихся граждан с предложениями по совершенствованию законодательства и просьбами разъяснить суть отдельных его положений. Если предложения демонстрируют интерес граждан к качеству законов и желание участвовать в их обсуждении с учетом правоприменительной практики, то запросы о разъяснении подтверждают необходимость усиления законотворческой и праворазъяснительной деятельности в целях обеспечения правовой определенности и ясности, единообразного понимания норм законодательства.

      В этой связи представляется целесообразным Министерству юстиции как координирующему органу провести анализ интересующих граждан вопросов и предложений по данным двум категориям для учета их при модернизации электронного портала "Открытые НПА" и в рамках проекта правовой информационной службы в части организации виртуальных юридических консультаций, ориентированных на расширение применения цифровых инструментов и возможностей с использованием искусственного интеллекта.

      Нормотворчество как условие обеспечения конституционной законности

      Конституционный Суд при осуществлении полномочий самостоятелен и независим, не входит ни в одну из трех ветвей власти и руководствуется Конституцией и Конституционным законом "О Конституционном Суде Республики Казахстан". Такая правовая модель отражает принцип разделения властей и служит гарантией объективности и беспристрастности осуществления конституционного контроля.

      Обеспечение конституционной законности в правоприменительной практике возлагается на иные государственные органы и суды путем реализации решений Конституционного Суда.

      Обязательность исполнения нормативных постановлений Конституционного Суда определяется их особым статусом в системе источников права Республики Казахстан. Оперативное реагирование Парламента, Правительства, судов и правоохранительных органов Республики Казахстан на принятые Конституционным Судом решения – через пересмотр норм правовых актов, признанных неконституционными, внесение изменений в нормативные правовые акты и устранение выявленных пробелов – играет ключевую роль в обеспечении верховенства Конституции и укреплении системы защиты прав человека.

      С начала деятельности Конституционного Суда по итогам конституционных производств всего было принято 71 итоговое решение, 14 из которых – в настоящее время в работе госорганов на стадии разработки законодательных предложений и предложений по правоприменительной практике.

      33 нормативных постановления реализованы путем принятия дальнейших мер по совершенствованию рассмотренных норм либо обеспечения исполнения в правоприменительной практике в соответствии с истолкованием, данным Конституционным Судом (от 10 января 2023 года № 2, от 22 февраля 2023 года № 3, от 6 марта 2023 года № 4, от 27 марта 2023 года № 5, от 27 марта 2023 года № 6, от 8 апреля 2023 года № 7, от 21 апреля 2023 года № 10, от 21 апреля 2023 года № 11, от 28 апреля 2023 года № 12-НП, от 16 мая 2023 года № 13-НП, от 22 мая 2023 года № 16-НП, от 22 мая 2023 года № 17-НП, от 1 июня 2023 года № 18НП, от 11 июля 2023 года № 20-НП, от 14 июля 2023 года № 21-НП, от 14 июля 2023 года № 22НП, от 14 июля 2023 года № 23-НП, от 17 августа 2023 года № 25-НП, от 31 августа 2023 года № 27НП, от 20 сентября 2023 года № 28-НП, от 6 октября 2023 года № 33НП, от 27 октября 2023 года № 34НП, от 16 ноября 2023 года № 35НП, от 6 декабря 2023 года № 36НП, от 26 декабря 2023 года № 38НП, от 26 декабря 2023 года № 39-НП, от 24 декабря 2024 года № 56НП, от 24 декабря 2024 года № 58НП, от 27 декабря 2024 года № 59-НП, от 20 января 2025 года № 61-НП, от 24 января 2025 года № 62-НП, от 26 февраля 2025 года № 67-НП, от 23 апреля 2025 года № 71-НП).

      По результатам конституционного контроля с 2024 года по июнь 2025 года приняты 33 нормативных постановления, в том числе дано официальное толкование норм Конституции по двум обращениям Генерального Прокурора, касающимся отдельных положений Конституции в отношении функций прокуратуры по вопросам лишения жилища и санкционирования следственных действий и мер уголовно-процессуального принуждения в рамках досудебного расследования.

      Следует отметить, что итоговые решения Конституционного Суда не ограничивают участников нормотворческого процесса в выборе мер по их исполнению. Содержащиеся в них правовые позиции концептуального характера побуждают соответствующие органы к самостоятельной проработке вопросов и комплексному решению выявленных проблем в соответствии со своей компетенцией. Это связано с тем, что Конституционный Суд не вправе при формулировании окончательных выводов выходить за пределы принятого к производству обращения, в то же время он правомочен излагать правовые позиции, требующие внимания Правительства и заинтересованных государственных органов.

      Напротив, несвоевременное или формальное исполнение итоговых решений Конституционного Суда может иметь риски сохранения правовой неопределенности и несоразмерности, которые, как следствие, влияют на снижение уровня доверия граждан и общества к закону и ослабляют основы конституционной законности.

      В соответствии с итоговыми решениями Конституционного Суда:

      оптимизирован размер государственной пошлины, взимаемой с физических лиц по их ходатайствам о пересмотре судебных актов в кассационном порядке, и введен доступ к отложенной уплате госпошлины (нормативное постановление от 22 февраля 2023 года № 3);

      разграничены уровни, цели, задачи и полномочия в сфере государственной политики между Правительством, центральными и местными исполнительными органами; закреплена норма о формировании министерствами государственной политики в соответствующих отраслях (нормативное постановление от 8 апреля 2023 года № 7);

      уточнены основания привлечения к дисциплинарной ответственности судей, в том числе понятие "грубое нарушение законности при рассмотрении судебных дел" (нормативное постановление от 6 декабря 2023 года № 36НП);

      введена возможность участия представителей в процедурах рассмотрения дисциплинарных дел в отношении судей (нормативное постановление от 21 апреля 2023 года № 10);

      конкретизирован порядок исчисления сроков подачи апелляционной жалобы и ходатайства прокурора в административном судопроизводстве – со дня вынесения судебного решения в окончательной форме (нормативное постановление от 6 октября 2023 года № 33НП);

      установлено, что лица, привлеченные к административной ответственности за управление транспортным средством в состоянии опьянения, не имеющие права управления, не допускаются к сдаче экзаменов в течение семи лет (нормативное постановление от 27 октября 2023 года № 34НП);

      усилены гарантии права на судебную защиту в кассационной инстанции: отменена процедура предварительного рассмотрения жалоб, закреплена обязанность по истребованию материалов уголовного дела, обеспечен равный доступ к кассационному пересмотру всем участникам процесса независимо от квалификации деяния и иных критериев (нормативные постановления от 16 мая 2023 года № 13-НП и от 14 июля 2023 года № 21-НП);

      уточнены требования к кандидатам на государственную и правоохранительную службу с учетом видов и последствий ответственности, к которой они привлекались ранее (нормативные постановления от 6 марта 2023 года № 4, от 14 июля 2023 года № 22НП, от 31 августа 2023 года № 27НП, от 26 декабря 2023 года № 38НП);

      усилены гарантии права на судебную защиту путем расширения возможности пересмотра дел об административных правонарушениях по вновь открывшимся обстоятельствам в рамках сокращенного производства (нормативное постановление от 28 апреля 2023 года № 12-НП);

      исключена дискриминация в отношении пожизненно осужденных в части поддержания социальных связей с членами семьи (нормативное постановление от 27 марта 2023 года № 6);

      уточнено требование к кандидату на усыновление в соответствии с конституционными гарантиями о защите семьи, материнства, отцовства и детства (нормативное постановление от 1 июня 2023 года № 18НП);

      конкретизировано понятие "подстрекательство к даче взятки" (нормативное постановление от 16 ноября 2023 года № 35НП);

      уточнены условия взыскания алиментов на содержание несовершеннолетних детей в случае нескольких исполнительных производств в отношении одного должника (нормативное постановление от 24 декабря 2024 года № 58НП);

      дано истолкование установленного законом алгоритма реагирования местного исполнительного органа на уведомления о проведении мирных собраний в целях обеспечения единообразной правоприменительной практики в соответствии с Конституцией (нормативное постановление от 20 января 2025 года № 61-НП);

      отменены нормы, признанные неконституционными, в ведомственных правилах, касающихся денежного довольствия военнослужащих (нормативное постановление от 24 января 2025 года № 62-НП);

      отменены нормы подзаконного уровня, признанные неконституционными, относительно практики рассмотрения судами дел об условно-досрочном освобождении осужденных (нормативное постановление от 9 октября 2024 года № 53-НП);

      дано истолкование норм Уголовно-исполнительного кодекса в части права осужденного на телефонные переговоры в целях доступа к квалифицированной юридической и медицинской помощи в период нахождения в строгих условиях отбывания наказания и содержания в дисциплинарном изоляторе (нормативное постановление от 27 декабря 2024 года № 60-НП);

      уточнены подходы к определению территориальной подсудности, в том числе в случае совершения длящихся (продолжаемых) преступлений (нормативное постановление от 9 октября 2024 года № 52-НП);

      сформулированы правовые подходы к дифференциации предпринимательства и организованной преступности (нормативное постановление от 25 июня 2025 года № 72-НП) и др.

      Во исполнение отдельных нормативных постановлений Конституционного Суда ряд законодательных предложений рассмотрены в рамках Налогового кодекса в новой редакции и Закона "О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Казахстан по вопросам оптимизации уголовного законодательства Республики Казахстан" (нормативные постановления от 11 апреля 2023 года № 9, от 18 мая 2023 года № 14НП, от 22 мая 2023 года № 15НП, от 20 июля 2023 года № 24НП, от 25 сентября 2023 года № 29НП, от 3 октября 2023 года № 31НП, от 6 декабря 2023 года № 37НП, от 11 июля 2024 года № 48НП, от 26 июля 2024 года № 50НП).

      В настоящее время предложения по исполнению итоговых решений органа конституционного контроля рассматриваются Парламентом в рамках следующих законопроектов:

      "О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Казахстан по вопросам их приведения в соответствие с нормами Конституции Республики Казахстан" (нормативное постановление от 13 июня 2023 года № 19НП);

      "О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Казахстан по вопросам противодействия коррупции" (нормативное постановление от 31 августа 2023 года № 26НП);

      "О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Казахстан по вопросам совершенствования и расширения сферы административной юстиции" (нормативные постановления от 6 октября 2023 года № 32НП, от 10 января 2024 года № 40НП, от 19 апреля 2024 года № 41НП, от 28 июня 2024 года № 46НП, от 13 сентября 2024 года № 51НП, от 4 декабря 2024 года № 55НП);

      "О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Казахстан по вопросам совершенствования процессуального законодательства, адвокатской деятельности и оказания юридической помощи, внесудебного и досудебного разрешения споров" (нормативные постановления от 24 апреля 2024 года № 42НП, от 4 мая 2024 года № 43НП, от 16 мая 2024 года № 44НП, от 29 мая 2024 года № 45НП, от 5 июля 2024 года № 47НП, от 9 октября 2024 года № 52НП, от 9 октября 2024 года № 53НП).

      Значительный объем правовых позиций Конституционного Суда, изложенных в восьми нормативных постановлениях (от 11 апреля 2023 года № 9, от 18 мая 2023 года № 14-НП, от 22 мая 2023 года № 15-НП, от 20 июля 2023 года № 24-НП, от 25 сентября 2023 года № 29-НП, от 3 октября 2023 года № 31-НП, от 6 декабря 2023 года № 37-НП и от 11 июля 2024 года № 48-НП), реализован на сегодня в рамках одного комплексного Закона "О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Казахстан по вопросам оптимизации уголовного законодательства Республики Казахстан", что подтверждает консолидированный подход Парламента, Правительства и заинтересованных государственных органов по приведению уголовно-правовых и уголовно-процессуальных норм в соответствие с конституционными стандартами, закрепленными в актах Конституционного Суда.

      Поправки, касающиеся функций прокуратуры по осуществлению высшего надзора за защитой прав и законных интересов участников уголовного процесса от необоснованного ограничения или нарушения их прав, обсуждаются депутатами в рамках законопроекта "О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Казахстан по вопросам совершенствования процессуального законодательства, адвокатской деятельности и оказания юридической помощи, а также внесудебного и досудебного разрешения споров".

      Учитывая необходимость обеспечения последовательного и эффективного процесса исполнения итоговых решений, нацеленных на соблюдение конституционной законности, Мажилис Парламента принял к рассмотрению законопроект "О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Казахстан по вопросам совершенствования нормотворчества". Его продвижение будет способствовать усилению механизма исполнения итоговых решений органа конституционного контроля, соблюдению конституционной гарантии защиты прав и свобод.

      Прокурорский надзор и судебный контроль за исполнением итоговых решений как гарантия конституционной законности

      Прокурорский надзор и судебный контроль играют важную роль в системе гарантий конституционной законности, обеспечивая единообразное применение законов, защиту прав и свобод граждан, а также своевременное выявление и устранение нарушений конституционных норм в деятельности государственных органов.

      К примеру, через призму итоговых решений Конституционного Суда территориальными прокурорами изучены 20 тыс. уголовных дел (2024 г. – 13 тыс., за истекший период 2025 г. – 7 тыс.), более 8,5 тыс. гражданских дел (2024 г. – 3,5 тыс., за истекший период 2025 г. – 5 тыс.).

      В Западно-Казахстанской области была восстановлена на работе гражданка, ранее незаконно уволенная с должности. Суд учел правовую позицию Конституционного Суда при повторном рассмотрении дела (нормативное постановление от 31 августа 2023 года № 26-НП).

      В Северо-Казахстанской области было выявлено незаконное постановление начальника учреждения уголовно-исполнительной системы, принятое в 2024 году, о помещении в изолятор осужденного, совершившего акт членовредительства из-за игнорирования администрацией его обращения о вызове медицинских работников. По акту прокурорского надзора постановление начальника учреждения было отменено, осужденный освобожден из изолятора, виновные лица привлечены к ответственности (нормативное постановление от 6 декабря 2023 года № 37-НП).

      В Акмолинской области был установлен факт взыскания госпошлины с лица, имеющего инвалидность, несмотря на прямой запрет, вытекающий из позиции Конституционного Суда. Судебное решение по протесту прокурора было отменено (нормативное постановление от 26 июля 2024 года № 50-НП).

      Имели место и другие случаи пересмотра судами общей юрисдикции судебных решений с учетом нормативных постановлений органа конституционного контроля.

      Кроме того, для целей единообразного понимания и применения данных решений имеет концептуальное значение деятельность органа конституционного контроля по их толкованию. К примеру, по обращению Генерального Прокурора в отношении санкционирования обращения взыскания на жилище в рамках исполнительного производства Конституционный Суд дал официальное толкование норм Конституции по вопросам собственности (нормативное постановление от 19 апреля 2024 года № 41-НП). Разъясняя положения статей 25 и 26 Конституции, он указал, что лишение имущества во всех спорных случаях может производиться на основании предварительно принятого судом решения или иными способами, предусмотренными законом, с возможностью последующего судебного контроля за законностью отчуждения имущества. Согласно Конституции человек может быть лишен жилища только по решению суда, поэтому санкционирование прокурором процедуры по принудительному обращению взыскания на жилище не может отменять, заменять судебное решение и быть ему равнозначным.

      Таким образом, отечественный опыт конституционного контроля подтверждает значимость правоприменительной практики для обеспечения конституционного соответствия действующих норм законодательства. По результатам оценки такого соответствия недостаточно только прекращения действия нормы, признанной неконституционной. Приведенные случаи пересмотра судебных решений и принятия мер прокурорского реагирования на основе итоговых актов органа конституционного контроля еще раз подтверждают, что он не осуществляет собой судебную или надзорную функцию, а обеспечивает правовую возможность исключения из практики применение норм, противоречащих конституционным принципам и гарантиям.

      Итоговые решения на стадии исполнения государственными органами

      В настоящее время на стадии исполнения в контексте задачи по выработке предложений по совершенствованию законодательства Республики Казахстан в государственных органах, как уже было отмечено выше, находится ряд нормативных постановлений Конституционного Суда (от 8 апреля 2023 года № 8, от 25 сентября 2023 года № 30-НП, от 23 июля 2024 года № 49-НП, от 3 декабря 2024 года № 54-НП, от 24 декабря 2024 года № 57-НП, от 27 декабря 2024 года № 60-НП, от 29 января 2025 года № 63-НП, от 30 января 2025 года № 64-НП, от 7 февраля 2025 года № 65-НП, от 7 февраля 2025 года № 66-НП, от 27 февраля 2025 года № 68-НП, от 16 апреля 2025 года № 69-НП, от 16 апреля 2025 года № 70-НП). В связи с этим законодателю предлагается в рамках законопроектной деятельности обратить внимание на содержащиеся в них правовые позиции, выводы и рекомендации Конституционного Суда.

      Право на судебную защиту и квалифицированную юридическую помощь.

      В нормативном постановлении от 29 января 2025 года № 63-НП положения частей четвертой – шестой статьи 645 Уголовно-процессуального кодекса признаны соответствующими Конституции. Однако Конституционный Суд указал, что замена присяжного заседателя и связанный с этим роспуск коллегии присяжных после вынесения вердикта могут нарушать право подсудимого на справедливое судебное разбирательство, особенно в случае оправдательного вердикта.

      Любое вмешательство в деятельность коллегии присяжных после вынесения вердикта нарушает принцип окончательности решения и правовой определенности, установленный пунктом 2 статьи 77 Конституции.

      Конституционный Суд рекомендовал при совершенствовании уголовно-процессуального законодательства предусмотреть возможность не допускать роспуска коллегии присяжных (например, за счет увеличения количества запасных заседателей), а также внести изменения и дополнения в целях устранения выявленных правовых пробелов для усиления механизма реализации права на судебную защиту.

      В нормативном постановлении от 27 декабря 2024 года № 60-НП Конституционный Суд признал не соответствующей Конституции норму Правил внутреннего распорядка учреждений уголовно-исполнительной системы, исключающую право осужденного на телефонные переговоры с целью получения консультации адвоката или медицинского работника в период своего пребывания в дисциплинарном изоляторе. Министерству внутренних дел рекомендовано устранить правовое несоответствие данной нормы конституционной гарантии права на юридическую и медицинскую помощь.

      В нормативном постановлении от 7 февраля 2025 года № 65-НП Конституционный Суд признал, что статья 914 Гражданского кодекса (Особенная часть), исключающая судебную защиту в случае требований, связанных с участием в азартных играх, нарушает принципы добросовестности договорных обязательств и равенства сторон. Существовавшая формулировка статьи способствовала недобросовестному подходу организаторов таких игр и исключению их ответственности перед игроками.

      Право на указание национальной принадлежности, защита детства и интересов ребенка.

      Основанием для нормативного постановления Конституционного Суда от 16 апреля 2025 года № 70-НП послужили положения статьи 65 Кодекса о браке (супружестве) и семье, определяющие национальность ребенка по национальности родителей. Конституционный Суд отметил, что такая норма не учитывает случаи отсутствия сведений о родителях (например, у сирот), а также иные жизненные ситуации, и признал статью неконституционной в части, не предусматривающей альтернативных способов указания или изменения национальности ребенка.

      В нормативном постановлении от 23 июля 2024 года № 49-НП Конституционный Суд подчеркнул, что первостепенным при усыновлении является не потребность или желание усыновителей иметь ребенка, а право последнего на полноценное развитие и воспитание в семейном окружении. Приоритет должен отдаваться усыновлению ребенка в полную семью, при этом должны учитываться привязанность и психоэмоциональная связь между усыновителями и усыновляемым, длительность их общения, родственные связи. Правительству рекомендовано внести проект закона о совершенствовании правового регулирования института усыновления.

      Право на социальное обеспечение и недискриминация.

      В нормативном постановлении от 25 сентября 2023 года № 30-НП Конституционный Суд признал норму о прекращении предоставления социальных льгот соответствующей Конституции, однако рекомендовал пересмотреть подходы в вопросах социальной защиты лиц определенной категории с учетом современных условий.

      В нормативном постановлении Конституционного Суда от 7 февраля 2025 года № 66-НП установлено, что время осуществления непосредственного ухода за малолетними детьми должно учитываться при исчислении трудового стажа любому из родителей. Конституционный Суд признал подпункт 8) пункта 1 статьи 208 Социального кодекса соответствующим Конституции в истолковании, предусматривающем равное признание родительского труда отца и матери. Это соответствует принципам защиты семьи, материнства и отцовства.

      В нормативном постановлении от 8 апреля 2023 года № 8 Конституционный Суд обозначил ряд рекомендаций по дальнейшему совершенствованию социального законодательства.

      Право на свободу труда и публичные интересы в государственной службе.

      В нормативном постановлении от 24 декабря 2024 года № 57-НП Конституционный Суд рекомендовал уточнить законодательные подходы по вопросам доступа к государственной службе.

      Право собственности и наследования.

      В нормативном постановлении от 30 января 2025 года № 64-НП норма Земельного кодекса, исключающая универсальное правопреемство по завещанию, признана Конституционным Судом неконституционной. Суд подчеркнул, что наследование – гарантированное конституционное право, а различие между наследниками по закону и по завещанию нарушает принципы свободы волеизъявления и недискриминации.

      В нормативном постановлении от 27 февраля 2025 года № 68-НП Конституционный Суд признал соответствующей Конституции норму о невозможности получения страховой суммы после смерти застрахованного, указав при этом на необходимость устранения имеющейся правовой неопределенности между нормами и положениями Гражданского и Социального кодексов. Было рекомендовано предусмотреть переход прав и обязанностей страхователя, включая возможность перевода средств в ЕНПФ.

      Равенство и недискриминация.

      В нормативном постановлении от 3 декабря 2024 года № 54-НП Конституционный Суд рассмотрел нормы о временном ввозе автомобилей и признал, что ограничение прав граждан Казахстана, постоянно проживающих за пределами страны и являющихся добросовестными владельцами личного автотранспорта, не соответствует в полной мере принципу равенства.

      В нормативном постановлении от 16 апреля 2025 года № 69-НП Конституционный Суд признал норму о дополнительных баллах местным жителям при проведении конкурса по аренде земельных участков соответствующей Конституции, отметив, что такое преимущество не является дискриминацией в отношении других участников, поскольку связано с задачей развития сельского хозяйства и поддержкой местного населения. Однако в решении было рекомендовано уточнить положения подзаконного акта с целью обеспечения их соответствия нормам Земельного кодекса.

      В настоящем Послании изложены основные правовые позиции, выводы и рекомендации итоговых решений Конституционного Суда, находящихся на исполнении в государственных органах, на которые следует обратить внимание в рамках планирования законотворческой деятельности. В этом ключе позитивным фактором для исполнения итоговых решений органа конституционного контроля стало включение в Регламент Правительства соответствующих изменений, что предполагает установление разумных сроков реагирования и со стороны законодательного органа.

      С другой стороны, государственные органы обязаны проактивно устранять выявленную правовую неопределенность или предотвращать уязвимость действующей нормы без привязки к конституционному производству. Это особенно актуально на фоне глобальных трансформаций, включая внедрение цифровизации и применение искусственного интеллекта в сфере государственного управления.

      Не менее важным является рассмотрение законодательных предложений, связанных с исполнением решений органа конституционного контроля и включенных в несколько законопроектов, которые находятся на рассмотрении в Мажилисе (от 13 июня 2023 года № 19-НП, от 31 августа 2023 года № 26-НП, от 6 октября 2023 года № 32-НП, от 10 января 2024 года № 40-НП, от 19 апреля 2024 года № 41-НП, от 24 апреля 2024 года № 42-НП, от 4 мая 2024 года № 43-НП, от 16 мая 2024 года № 44-НП, от 29 мая 2024 года № 45-НП, от 28 июня 2024 года № 46-НП, от 5 июля 2024 года № 47-НП, от 13 сентября 2024 года № 51-НП, от 9 октября 2024 года № 52-НП, от 9 октября 2024 года № 53-НП, от 4 декабря 2024 года № 55-НП).

      Механизм установления конституционной законности нормативных правовых актов включает также полномочия судов, которые в ходе рассмотрения дела вправе ставить вопрос о признании нормативного правового акта неконституционным.

      Праворазъяснительная работа государственных органов должна охватывать нормативные постановления Конституционного Суда и проводиться на регулярной основе. Это будет способствовать формированию правовой культуры в обществе, укреплению в стране законности и порядка в соответствии с Конституцией.

      На основании принятых итоговых решений Конституционный Суд полагает возможным в рамках законодательной повестки рассмотреть следующие вопросы:

      1. О внесении изменений в Уголовно-процессуальный кодекс, Кодекс о браке (супружестве) и семье и другие связанные с ними законодательные акты с учетом правовых позиций, касающихся участия в судебном процессе присяжных заседателей, определения и указания национальности ребенка, совершенствования правового института усыновления и алиментных обязательств.

      2. О внесении изменений в Гражданский кодекс в целях устранения правовой неопределенности в регулировании игорного бизнеса, а также вопросов наследования и страхования.

      3. О внесении изменений в Социальный кодекс, обеспечивающих учет в трудовом стаже времени непосредственного ухода неработающего родителя за малолетним ребенком для назначения пенсионных выплат по возрасту, а также пересмотр подходов к социальной защите определенной категории лиц с учетом современных условий.

      4. Об устранении правовой коллизии между нормами гражданского и социального законодательства в части положений, касающихся страхования и пенсионных накоплений.

      5. Об урегулировании в рамках нового Закона о государственной службе правовых последствий погашенной или снятой судимости в вопросах допуска к государственной службе.

      6. О правовом урегулировании вопросов, касающихся порядка временного ввоза транспортных средств в Республику Казахстан, условий участия физических и юридических лиц в конкурсах по аренде земельных участков, а также режима дисциплинарного изолятора в уголовно-исполнительной системе.

      7. Об учете правовых позиций Конституционного Суда при рассмотрении концептуальных обоснований законопроектов и анализе результатов законодательного мониторинга в рамках следующей сессии Парламента.

      В этом ключе заслуживает отдельного внимания подготовленный группой депутатов Мажилиса Парламента пакет законодательных предложений по совершенствованию нормотворческой и правоприменительной практики, в том числе касающихся исполнения итоговых решений органа конституционного контроля.

      Резюмируя изложенное, следует подчеркнуть принципиальное значение повышения качества нормативных правовых актов и соблюдения принципов правовой определенности, соразмерности и предсказуемости норм. В противном случае их несоблюдение может повлечь риски нарушений в правоприменительной практике и, как следствие, снижение доверия граждан к закону.

      Принцип соблюдения закона и порядка основан на концептуальных правилах жизнедеятельности общества и государства, уважении личности, являющихся сутью конституционной законности. Соблюдение Основного Закона остается главным стержнем правового порядка и правовой культуры. Наша общая задача – укреплять иммунитет государственности через эффективный конституционный контроль и законодательное реагирование. Следовательно, итоговые решения органа конституционного контроля должны стать обязательным элементом законодательного процесса и правоприменительной практики.

      Конституционный Суд
Республики Казахстан